Verloop van een therapie voor jongeren

Als jongere kan je binnen de praktijk terecht voor gesprekken en advies. Misschien wil je zelf langskomen, of vinden je ouders het nodig dat je een afspraak maakt. Wij vinden het belangrijk dat je de reden van en begeleiding samen met je ouders bespreekt.Nadien kan je geust zelf een afspraak maken, of aan je ouders vragen om dit te doen.

1. Intake

Een eerste afspraak noemen we een intake. Deze naam verwijst naar het aannemen van de begeleiding. Dit gesprek vind het best plaats samen met je ouders. Het is immers belangrijk dat we goed afgestemd zijn op elkaar. Wat verwacht jij? Wat verwacht je therapeut? Wat verwachten je ouders? Is er nog iemand die iets verwacht?

Naast het bekijken van al deze verwachtingen, hebben we het ook even over jouw huidige situatie. We bekijken wat signalen van beterschap kunnen zijn en zoeken we naar een regelmaat van begeleiding die voor jou het beste werkt.

2. Therapie sessies

Een gesprek binnen de praktijk noemen we een sessie. Eigenlijk is dit eerder een samenkomst tussen jou en de psycholoog. We hoeven niet telkens te spreken, want sommige jongeren verkiezen om te tekenen, een brief voor te lezen, ontspanningsoefeningen te doen,...

De sessie duurt ongeveer 45 minuten. In het begin van de sessie bekijken we steeds samen of er iets specifiek is waarover je wil vertellen. Ook op het einde van de sessie gaan we samen na of we op de goede weg zijn en welke onderwerpen je zeker wil bespreken.

Wat we zeggen tijdens de therapie valt onder het beroepsgeheim van de psycholoog. Dit wil zeggen dat we de inhoud van onze gesprekken niet kunnen bespreken met anderen. Zonder jouw toestemming kunnen we dus niet spreken met je ouders. Als we met anderen iets willen bespreken, bereiden we dit steeds samen voor en zorgen we dat je steeds aanwezig bent. Dit beroepsgeheim is voorzien zodat je in alle rust en vertrouwen kan vertellen over datgene wat voor jou belangrijk is.

3. Gezinsgesprekken

Omdat jouw ouders je heel veel steun kunnen bieden, voorzien we de mogelijkheid voor ouder gesprekken. Deze mogelijkheid is geheel vrijblijvend, jij kan kiezen of je ze wil of niet. We kunnen samen bekijken wat in deze gesprekken kan verteld worden, wie we er bij willen en hoe vaak we ze willen. Soms maakt dit het gemakkelijker om gevoelige onderwerpen te bespreken of hulp te vragen aan diegenen die dicht bij jou staan.

4. Afronding en opvolging

Wanneer je het gevoel hebt dat het veel beter met je gaat, kunnen we besluiten om minder vaak gesprekken te hebben. Toch laten we je niet zomaar los. Samen bespreken we hoe we er kunnen staan als je het nodig hebt. Dan worden we een coach aan de zijlijn. Door toch af en toe langs te komen, kunnen we moeilijkheden bespreken en steun bieden waar nodig. En wanneer alles goed gaat, is zo een gesprek ook aangenaam om je verder aan te moedigen.

Werkwijze bij een therapie voor jongeren

Jij staat als jongere centraal bij onze aanpak. Net zoals jij uniek bent, zal jouw begeleiding ook uniek zijn. Samen gaan we op zoek naar de aanpak die jou het beste helpt. Hierbij kunnen verschillende dingen aan bod komen:

gesprekken

bespreken van notitie's, mails, dagboeknota's

creatieve werken (tekeningen, schilderijen, knutselwerken, ...)

uitvoeren van experimenten

...

Jouw suggesties over de aanpak zijn steeds welkom. Ook de onderwerpen, gebeurtenissen en moeilijkheden zullen we samen uitkiezen.

Assertiviteit

Lien (16 jaar) heeft het erg moeilijk om op te komen voor zichzelf. Ze houdt voortdurend rekening met anderen en te weinig met zichzelf. Ze is erg bang dat anderen haar mening flauw gaan vinden.

In haar klas is er een meisje die daar wat misbruik van maakt. Ze zet Lien voor schut waar iedereen bij staat, maar Lien durft niets te zeggen. Telkens dat meisje iets vervelends doet, haalt Lien haar schouders op en komt ze heel verdrietig thuis. Tot op een dag bij Lien de bom ontploft en heel erg kwaad wordt.

De school stuurt Lien naar huis en begrijpt niet waarom Lien zo boos is geworden. Samen met haar ouders beslit Lien te leren hoe ze op een aanvaardbare manier voor haar zelf kan opkomen.

Gebruik van drank en/of cannabis

Jan (16 jaar) heeft enkele vrienden waar hij vaak mee optrekt. Als ze samen uitgaan drinken ze allemaal redelijk wat pinten en blijven ze feesten tot vroeg in de ochtend. Ook al vroegen zijn ouders hem vroegen om 1u thuis te zijn, blijft hij tot in de vroege ochtend weg.

Hij krijgt steeds meer ruzie met zijn ouders en trekt dan ook steeds vaker op met zijn vrienden. Omdat er in de week niet veel te fuiven valt spreken ze af op het pleintje in de buurt. Samen rollen ze een joint en praten ze over allerhande dingen. Jan merkt echter dat hij het roken van een joint zo aangenaam vindt, dat hij het steeds meer en meer doen. Tot hij een onaangename ervaring heeft bij zijn laatste joint. Hij kreeg het gevoel dat hij door iedereen achtervolgd werd.

Omdat Jan zich zorgen begint te maken, spreekt hij zijn ouders aan. Die stellen voor een afspraak te maken.

Angststoornis

Eva (14 jaar) is altijd erg onzeker geweest, maar dat wordt steeds erger en erger. Vooral wanneer ze op een vreemde plek komt, overkomt haar een gevoel van angst. Die angst is zelf zo erg, dat ze niet meer op reis wil meegaan.

Vroeger deed ze dingen alleen, zoals naar school gaan, maar dat durft ze niet meer. Haar ouders maken zich ernstige zorgen en Eva blijft steeds vaker thuis. Tot ze niet meer naar school durft te gaan. Tijdens een huilbui vraagt ze hulp aan de huisarts, die ze samen met haar ouders doorverwijst naar de psycholoog.

Depressie

Joris (17 jaar) is de laatste tijd erg somber. Hij sluit zich op in zijn kamer en heeft nergens zin in. Op school is hij eerder teruggetrokken en voortdurend moe. In een gesprek met zijn ouders geeft hij aan zich niet goed in zijn vel te voelen. Hij heeft zelfs het idee dat het leven voor hem geen zin meer heeft, maar durft daar met niemand over te praten.

De enige vriend die hij nog heeft weet hoe moeilijk het is voor Joris. Hij verteld Joris dan ook over een psycholoog die zijn vader hielp wanneer hij het moeilijk had. Misschien zou dat ook iets voor Joris zijn? Ook al gelooft hij er niet in, toch maakt Joris een afspraak uit respect voor zijn goede vriend. Zijn ouders gaan mee met hem.

Problemen met gezag

Arthur (12 jaar) heeft heel vaak ruzie met volwassenen. Zowel zijn ouders als de lerkrachten zijn voortdurend op hem aan het roepen en zagen. Wat anderen hem zeggen kan eigenlijk gestolen worden. Voor hem is alleen zijn eigen mening juist, de leerkracht is maar dom en zijn ouders zijn ouderwets.

Na een ruzie met een leerkracht stuurt de school hem weg. Voor Arthur is dit niet de eerste keer dat de school hem niet meer wil. Als hij thuis komt ontstaat er een hevige ruzie met zijn ouders. Zijn vader belt naar de psycholoog voor een dringende afspraak.

Contact met politie en gerecht

Kelly (16 jaar) wordt samen met vriendinnen betrapt op winkeldiefstal. Omdat het niet de eerste keer is dat de politie haar oppakt, moet ze meteen voor de jeugdrechter verschijnen. De rechter verplicht haar naar een psycholoog te gaan om te leren hoe ze uit de problemen kan bijven.

Ook al heeft Kelly geen zin om naar het eerste gesprek te komen, ze weet dat de problemen erger zullen worden als ze niet gaat. Tegen haar zin en met een norse bui spreekt ze voor de eerste keer met de psycholoog. Ze bespreken wat er kan gedaan worden om haar van de jeugdinstelling weg te houden.

Aandachtsproblemen, concentratieproblemen, hyperactiviteit

Xavier (14 jaar) heeft lang geleden van de dokter te horen gekregen dat hij ADHD heeft. Gelukkig heeft medicatie hem steeds geholpen. In de lagere school had hij soms wel problemen om zich te concentren, maar dat heeft nooit voor slechte resultaten gezorgd.

Nu de leerstof moeilijker wordt, merkt Xavier echter dat hij steeds minder zijn aandacht bij de leerstof kan houden. Op school geven ze hem de raad op zoek te gan naar een manier om zijn concentratie te verhogen. Samen met zijn ouders nemt hij contact op en maakt hij een afspraak.

Problemen met studeren

Luc (19 jaar) studeert Ingenieurswetenschappen aan de universiteit. Op de middelbare school verliepen de examens steeds heel goed, maar de stress die de universitet momenteel met zich meebrengtis veel te hevig voor Luc. Hij leert nachten door, besteed ieder weekend aan zijn studies, maar is op zijn eerste examenperiode over de hele lijn gebuisd.

In een emotioneel gesprek met zijn ouders vertelt hij hen dat hij wil stoppen. Zijn vader gelooft echter in het kunnen van zijn zoon en is ervan overtuigd dat hij het kan. Zijn moeder vraagt of het inschakelen van een psycholoog geen oplossing zou kunnen betekenen. Samen maken ze online een eerste afspraak.